I praksis har jeg erfart å lese både eventyr, bøker og bildebøker for elevene. Når jeg skal lese for elevene er det opp til meg å prøve å gjøre det spennende for elevene. Vi kan gjøre dem nysgjerrige på hvilke handling boken eller fortellingen kommer til. Her må vi bruke variert stemme og kroppsspråket kan hjelpe til å fenge oppmerksomhet. Slike hjelpemidler gjør det ofte ekstra spennende for elevene.
Når vi snakker om bøker trenger elevene å vite hva en forfatter er. Den som har skrevet teksten. I ei bildebok er det viktig å vite hva en illustratør er.
Noen ganger må elevene få høre fortellinger, uten at fortelleren leser fortellingen. Det er stor forskjell på å lese en fortelling, og det å fortelle uten manus. Når vi forteller selv er det særlig viktig med innlevelse. Vi må gjøre elevene nysgjerrige på hva som venter dem. Konkreter i denne sammenheng kan også være en fordel. Dersom vi leser om feks fjell, kan det være lurt at elevene får se bilder av forskjellige typer fjell. Noen ganger kan det være lurt å gi elevene noe de kan ta og se på. Dersom vi har om steiner i naturfag, kan det være en fordel at elevene får se dem og ta på dem selv. På denne måten kan elevene bli mer nysgjerrige, og de får bedre kunnskaper om de enkelte emnene.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Jeg også har fått en del gode erfaringer med presentasjon av bøker til elevene i denne praksisperioden. Jeg har aldri likt og lese høgt for noen, men i praksis ver ikke dette noe problem. Det gjelder bare og kaste seg i det og være veldig engasjert i det enn leser. Om en er et troll må en brøle og ha mørk stemme. med andre ord må en leve seg godt inn i historien. Da blir det mer spenende for både meg og ikke minst fo elevene.
Legg inn en kommentar