Mobbing i norske skoler hører vi om titt og ofte. ”En person er mobbet eller plaget når hun eller han gjentatte ganger og over viss tid, blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere andre personer” Å bli mobbet av medelever kan være veldig vondt. Dette er negative handlinger som må stoppes på en eller annen måte. Det er mange tiltak som kan hindre at elever mobber hverandre. Det som er veldig viktig tror jeg, er at vi først og fremst snakker med elevene våre. Da bør de få høre hvordan det føles å bli mobbet, og dessuten hvilke konsekvenser det kan føre til. Det er også viktig å fortelle elevene våre at mobbing ikke er akseptert! Det finnes antimobbingsprogram som ”Olweus” og ”Zero”.
Det største problemet for å hindre mobbing, er at en del av den foregår skjult. Det kan være blikk og utstenging. Dette problemet er størst i ungdomstiden, men forekommer også på barnetrinnene.
Det finnes utallige årsaker til mobbing i skolen. I grunnen er det veldig lite som skal til for at en person blir mobbet. Årsaker til mobbing kan være at den som blir valgt til offer skiller seg ut fra det store «normale» flertallet. F.eks. hvis offeret har spesielle interesser, hobbyer o.l. som ikke er så veldig vanlige for hans/hennes aldersgruppe eller kjønn. Hvis man skiller seg ut, og i tillegg har vanskelig for å hevde seg eller vanskeligheter med å «forsvare seg» verbalt, kan man lett bli et offer for mobberen. Det som kanskje er de mest brukte motivene for mobbing er klær og utseende. Som lærere i den norske skolen bør vi være obs på mobbing. Alle i skolen har rett til å trives og ikke minst føle seg trygg i omgivelsene han eller hun er i.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
5 kommentarer:
Hei Katrine.
Mobbing er en stor del av skolehverdagen for mange desverre. Dette er noe som en som lærer må være veldig obs på. Mange elever gruer seg for å gå på skolen på grunn av dette.
En elev bør ikke grue seg for å gå på skolen, skolen skal være en plass hvor elever skal lære og ha det gøy sammen med sine medelever.
Helle :)
Hei Katrine
Jeg er enig i at vi som lærere må ta mobbing alvorlig og som du sier snakke med våre elever. Her kan drama og rollespill være med å gjøre elevene oppmerksomme på hvordan det er å bli f.eks utestengt.
Brit Elin:)
Hei Katrine, mobbing er eit område som det på mange skular har vore satsa mykje på, og det har gjeve resultat har det vist seg. Då me var ute i praksis på nyta me eit undervisingsopplegg som heiter "Steg for steg", dette handlar om å læra elevane og gjera dei medvitne på dei etiske verdiane som er viktige å ta med seg vidare i livet,den sosiale kompetansen og sjølvsagt korleis me oppfører oss mot våre medmenneske. Dette er eit fint opplegg som har eit klart formål, og er lett å nytta for ein lærar.
Ha ein fin dag vidare.
Mvh Kjerstin
Hei Katrine.
utrulig viktig tema du har skrive om. Det eg trur eg viktig, er å prøva å finne ut kva som er rota til mobbinga. Kvifor blir denne eleven mobba? Det som også ikkje må gløymast, er dei som mobba. Typisk for ein mobbar, er ein med lavt sjølvbilete. Om me kan finna ut kvifor denne personen mobbar, og prøve å ordna opp i det, vil problemet kanskje bli løyst?
Lykke til på eksamen Katrine :-)
Hei Katrine.
Mobbing er et tema det er viktig at lærern har fokus på hele tiden. det har vist seg at antimobbeprogram som Zero har stor effekt. problemet er at vi som lærere fort glemmer å jobbe mot mobbing når en ikke er inne fast opplegg. det er og vist seg at mobbingen øker en stund etter opplegget er avsluttet. Lærere må alltid være på vakt, vi må sørge for at det ikke utvikler seg en mobbe eller erte kultur i klassen. Jeg trur det er viktig å snakke med elevene om hvor skadelig mobbing faktisk er. forstår de alvoret, tar de det helt sikkert mer alvorlig også.
Legg inn en kommentar