torsdag 28. februar 2008

Lekser for å ha lekser?

For en tid tilbake hadde vi en gjesteforeleser i klassen. Hun tok opp temaet med lekser. Dette syntes jeg var svært interessant. Har vi lekser i dagens skole bare for at det har vært lekser så lenge vi kan huske? Tenker vi lærere virkelig over hvorfor vi gir elevene lekser?
På sagvåg skole for elevene arbeidsplan, denne får de arbeide med både på skolen og hjemme. Det er nok med oppgaver slik at det blir som regel alltid noe som gjøres hjemme. Dette er en fin måte å gjøre det på synes jeg, for dette motiverer dem til å arbeide godt i arbeidsøktene på skolen. Gjerne er det noen elever som gjør alle leksene sine allerede på mandagen, og har dermed fri fra lekser resten av uken. Det som er positivt med denne ordningen er at elevene får legge opp løpet selv. De har et ansvar for å bli ferdig i løpet av uken, men de bestemmer selv hvordan de vil komme i mål. ¨

Det som kan være negativt er at det ikke er alle elever som har like ressurssterke foreldre. Gjerne har elevene lekser som foreldrene selv ikke klarer å mestre. For disse barna blir det svært vanskelig å gjøre noen av leksene hjemme. De har ingen å rådføre seg med dersom de sitter fast med noe. Tidligere ble lekser gitt i form av at barn skulle pugge salmevers og lignende. Da kunne foreldrene dette og det gjorde det lettere å høre elevene.
Det som er viktig er at Norge bør ta en debatt når det gjelder lekser. Både med tanke på mengde og hva det inneholdet. Vi må høre med elevene selv hvordan de lærer best. Dette er et viktig tema og ta opp, og helt nødvendig. Elevene skal ikke ha lekser bare for å ha lekser.

Ingen kommentarer: