andre viser derimot kortere konsentrasjonsevne, liten utholdenhet. Det er nå også sånn på skolen, at den inneholder elever som er forskjellige. Det som kjennetegner elever med liten utholdenhet er at de setter i gang men flere ulike prosjekter, lar dem hvile en tid og sluttfører nesten aldri oppgaver. Fullfører de er det som regel det de synes er de kjekkeste oppgavene. Under arbeidet må de ta seg flere pauser og de trenger mer variasjon enn elever med stor utholdenhet.
Som lærer kan vi presentere noe "verktøy" til elever med dårlig utholdenhet og konsentrasjon :
- Planlegging er halve jobben
- Å tillate seg å være kreative
- Ta pauser, og jobb effektivt når enn jobber
- Sett opp små, realistiske mål
1 kommentar:
Det er utrolig viktig se hvor utholdene elevene er, og ikke minst se at elevegruppen har veldig ulik utholdenhet. Å presse elever over tålegrensen er ikke bra. Det vil for få det veldig negativt syn på skolen, noen som gjør at de blir lite motiverte. Jeg har sett i praksis at mange elever har ulik utholdenhet fra fag til fag, og kanskje time til time. læreren får da en jobb med og hele tiden følge med og vurdere hver enkelt time.
Legg inn en kommentar