På Sagvåg skole arrangerte vi studenter Matematikkens dag for elevene på 1.-4. trinn. Her var det faget matematikk som stod i fokus. Vår oppgave var å lage et variert opplegg som motiverte og engasjerte elevene fra de forskjellige trinnene. En hel dag med matematikk kan være krevende, derfor var det veldig viktig at vi viste variasjon i opplegget vårt. Matematikkens dag skulle være en dag der vi viste faget fra forskjellige sider. Den røde tråden i opplegget var likevel å få frem at matematikk er gøy!
Vi delte elevene inn i 5 grupper. De enkelte gruppen bestod av ca 20 elever fra alle klassetrinn. Vi studenter hadde lagt opp til 5 forskjellige stasjoner. Jeg var med i en stasjon der elevene skulle løse reknestykker på ark. Jeg var matteheks. Det fungerte slik at elevene kom å hentet et ark med oppgaver, og når de var ferdig måtte de inn til heksa for å få godkjennelse for å fortsette med neste ark. Det neste arket var et nivå over det andre arket. Alle elevene fra de forskjellige trinnene fikk starte på det nivået de tilhørte, med andre ord var vanskelighetsgraden først og fremst delt inn i klassetrinn.
Etter innsatsvilje og ivrige ansiktsuttrykk, vi jeg si at stasjonen var vellykket. Eleven var svært ivrige på å jobbe effektivt. Det å komme inn til matteheksa virket som en ekstra motivasjon til å arbeide flittig. Jeg var svært fornøyd med dagen, og det var veldig kjekt å se hvor ivrige elevene var. Jeg ble også overrasket over nivået på enkelte elever. Det var blant annet flere fra 3. klassetrinn som til slutt regnet 4. klassetrinns oppgaver.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar