En elevgruppe i en klasse består av forskjellig type individer. Noen liker å arbeide selv, mens andre hater å ta for seg nye og vanskelig oppgaver på egen hånd. Noen liker å arbeide helt alene, og er mer konsentrert på den måten. En tredje gruppe er mer fleksibel og kan variere situasjonene.
Det som er viktig i denne sammenheng, er at med bevisst trening kan en ensom ulv like å arbeide sammen med elever i klassen. Dersom noen ikke liker å arbeide alene, bør de likevel gjøre dette i blant. Da kan de bygge sine egne tanker, ideer og bearbeide med stoff selv. Denne dimensjonen trengs også for å utvikle sine kunnskaper. Det dreier seg med andre ord å kunne være fleksibel.
En utfordring til lærerne er da å variere undervisningsopplegget. Noe bør være selvstyrt fra elevene selv, mens andre ting trenger læreren sin kompetanse. Elevene bør få sjansen til å arbeide i gruppen sammen. Det er viktig at elevene varierer hvem de jobber med. I arbeidlivet kan en ikke velge samarbeidsparter. Å ved å få elever ting å variere samarbeidspartner, gjør vi de mer berett på virklighetens hverdag.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Hei Katrine.
Det å kunne samarbeide med andre er viktig for barn å lære seg. Spesielt viktig er det å kunne samarbeide med andre som en gjerne ikke har så mye til felles med ellers.
Elevene er forskjellige faglig. Ved å samarbeide kan de lære hverandre mye og de har nok et godt utbytte av dette.
Legg inn en kommentar