onsdag 20. februar 2008

Foreldresamarbeid

I læreryrke forholder du deg til mange mennesker, noe som påvirker arbeidsdagen. For å lykkes som lærer er det viktig å spille på lag med foreldrene til elev gruppen din. Dette står sentralt i opplæringsloven. Både skolen og hjemmet har et gjensidig ansvar om å følge opp det enkelte barn.

Som lærer har du ansvar for at undervisningen elevene får er faglig rettet. Dette vil si at du må kunne begrunne valgene du tar, og vite hva elevene får ut av undervisningen. Her kan også foreldrene spille en viktig rolle. De kan bidra til at elevene får mye ut av skolehverdagen. Blant annet kan det være nyttig dersom foreldrene bidrar med små foredrag, eventuelt om yrket deres eller en gitt hobby. De beste undervisningsoppleggene kan gjerne skje dersom foreldrene er med å bidrar. De kan ha tilgang til ressurser en lærer ikke har kjennskap til. Det er likevel opp til læreren å vurdere om de forskjellige forslagene er gode nok, og at elevene får positive erfaringer fra dem. Et samarbeid mellom foreldre og lærer kan gi gode opplevelser som kan motivere elevene. På denne måten kan foreldrene lære mer om hva elevene lærer på skolen, og de har noe å snakke sammen om på ettermiddagen.

Toril kom med et eksempel der en far hadde bidratt med stjernekikkert, og elevene her hadde fått en opplevelse av de sjeldne. Det er viktig som lærer at du kan ta nytte av slike tilbud, og samtidig videreføre lærdommen. Da kan de lage veggavis eller utstillinger fra de forskjellige opplevelsene. Som lærer bør du se det positive uten å stadig leite etter det negative. Aktiviteter med foreldre sammen med elevene er absolutt nødvendig for å bygge opp et godt klassemiljø, klassesamarbeid og samarbeid mellom foreldre. Det er viktig å involvere foreldre inn i skolen.

Det er viktig å bruke foreldrene som ressurs. Ta imot den ressursen du kan få. Allerede i det første foreldremøte sammen med foreldrene, bør du utrykke at det er positivt om foreldrene engasjerer seg. Jeg må også vise forståelse for at enkelte foreldre ikke har slike ressurser.

1 kommentar:

Marianne sa...

En ting som jeg synes er synd, er at skolen begrenser mer og mer hvor mye vi som foreldre kan delta, og bidra med hjelp. Dette har forandret seg masse på de seks årene jeg har hatt barn i skolen. Tidligere kunne vi kjøre, og hente til skoleaktiviteter. Vi kunne også bidra økonomisk, slik at barna kunne ha spennende utflukter. Ingenting av dette er lov lenger nå på den skolen mine barn går på.
I denne evindelige likhetstenkningen er det barna som taper.