mandag 26. november 2007

Elevsamtale

I praksis har jeg fått vært med på en elevsamtale. Dette er en lang samtale sammen med kontaktlærer på ca 20 minutter. Her er det forskjellige ting som lærer og elev snakker om. I samtalen jeg deltok i snakket de mye om dette med trivsel på skolen. Hvem liker eleven å leke med i friminuttet og etter skoletid, eleven måtte også begrunne dette. Eleven pratet om hvem han minst var sammen med av elevene i klassen. Det som er fint med elevsamtale er at det er eleven som prater for det meste, mens læreren styrer samtalen inn på viktige temaer. Samtalen foregår på et lite grupperom, mens de andre elevene driver med arbeidsoppgaver og lignende. Denne samtalen kan brukes til forskjellige ting. Den kan blant annet bedre de sosiale forholden for eleven. Det skal komme frem igjennom samtalen om eleven har det bra på skolen, han eller hun kan si ifra dersom det er noe eller noen som plager eleven. Det er en samtale bare mellom eleven og læreren, derfor kan eleven føle seg trygg til å fortelle hva han eller hun måtte føle for.

Samtalen kan også hjelpe på oppfølging og veiledning av skolearbeid. Læreren kan selv høre med eleven hva han synes om sin egen arbeidsinnsats både på skolen og i hjemmet. Hva kan bedres og hva er allerede bra? I samtalen jeg var med på fikk eleven lese en tekst. Da tok læreren tiden på elevene og regnet ut antall ord i minuttet. Hun sjekket også hva eleven fekk med seg av innholdet i teksten. Etterpå fekk eleven ti ord som læreren leste opp, og som eleven måtte skrive ned på et ark. Dette er en fin måte å sjekke hvordan eleven ligger med tanke på skriving og lesing. Elevsamtale er en viktig samtale som kan forebygge, hjelpe, forbedre og ikke minst streke under hva som fungerer bra på skolen!

Ingen kommentarer: