tirsdag 20. november 2007
GLSM-Arbeid med ulike grupper
Nå har vi hatt forskningsprosjekt for elever i 3. klassetrinn på Sagvåg Skole. Problemstillingen vår er "Hvordan lærer ulike grupper multiplikasjon som en ny måte å utføre regning på?" Vi lagde da ulike oppgaver som elevene fikk bryne seg på. Det er morsomt å se hvordan elevene samarbeider og hvilke gullkorn de kommer med. "Dette var gøy", eller " Dette var lett" osv. Du lærer veldig mye av et slikt forskningsprosjekt, både med tanke på observasjon og planlegging. Det som var spennende med oppgaven vår var at vi fordelte elevene i 3 grupper, en ren guttegruppe, en ren jentegruppe og en blandet gruppe. Det viste seg at den blanede gruppa samarbeidet best sammen, og dette overrasket meg. Det er morsomt å se hvor ivrige elevene blir når de blir presentert til et nytt emne. Det kommer tydelig frem at matematikk er noe de liker. De er nysgjerrige, lærervillige og ivrige til å komme frem til det rette resultatet. Når du observerer ulike grupper er du opptatt av likheter og forskjeller på hvordan elevene løser de forskjellige oppgavene. Derfor valgte vi også å observere hver gruppe hver for seg, der de fikk bruke 30 min hver. Med tanke på multiplikasjon som et nytt emne, er jeg overrasket over hvor mye elevene forstår. Jeg vil i bloggen min ta med meg hva den ene eleven sa : "Å gange er det samme som å plussa mange ganger, et tall i gangestykket forteller kass tall som skal plusses. Det andre tallet forteller kor mange ganger det skal plusses." Denne eleven har tydeligvis god forståelse for det nye emne. Når du arbeider med en gruppe har du som regel alltid variasjon i hvordan elevene jobber og hvor mye de forstår. Dette er jo også likt dersom du er klasseforstander for en klasse. Da er det veldig sentralt at læreren legger opp undervisningen og de forskjellige oppgavene på ulike nivå slik at alle har noe å strekke seg til. Det som bør stå i fokus er elevens utvikling. Fra GLSM prosjektet har jeg gjort meg mange nye erfaringer som blir nyttig å ta med seg videre i utdanningen min og videre i arbeidslivet.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar