Variasjon i skolen er viktig, både med tanke på motivasjon og læring. Det er viktig at jeg som lærer tør å jobbe utenfor kunnskapsløfte, dersom det gir elevene fordel i læringen. Jeg vil vise til et eksempel i naturfag, der jeg ser en stor fordel å få elevene ut i naturen. Dette mener jeg elevene lærer mye av, dersom du legger ting til rette på riktig måte, og du har de riktige hjelpemidlene med deg. Dersom du i en klasse skal lære dem om blomster eller trær tror jeg de lærer mye mer av å selv være med ut i naturen, enn å bare sitte å ha tavleundervisning på skolen. Da kan klassen uavhengig av klassetrinn, ha med oppslagsverk som flora med på tur. Elevene er ofte veldig interessert i å sette navn på det de finner, og det kan skape engasjement og øke aktivitetsnivået dersom elevene selv må slå opp å finne planten de søker navn på. Dette kan også hjelpe elevene med å skape kjennskap i dette tilfelle til trær og blomster. Arbeidsmåtene skal bygge bro mellom teori og praksis, og bidra til å utvikle elevenes begrepsforståelse og kommunikative ferdigheter knyttet til egen praksis.
Ved å arbeide utenfor skolen og kunnskapsløfte kan dette gi meg som lærer nye ideer videre i arbeidslivet. Det er viktig å skaffe seg et bredt spekter av erfaring. Det er helt klart at det er positivt å ta elevene med ut i naturen. I det lange løp kan teori ofte bli kjedelig. Ved å utnytte seg av naturen kan klassen delta aktivt i undervisningen, og med tanke på motivasjon vil dette slå positivt ut. Det må alltid være en begrunnelse for hvordan du jobber som lærer. Du skal ikke ta elevene ut av klasserommet, bare for å gjøre det. Det er viktig å samtale med elevene både før og ettertid. Hvorfor skal vi ut? Hva skal vi få ut av dette? Det hjelper ikke å ta elevene ut, dersom du ikke snakker om hva de lærte der i ettertid. Vi bør nå jobbe videre med det vi lærte og gjerne bruke materialer vi har funnet. Da kan elevene lage egne produkter som kan henges i klasserommet. Ved å lage et eget produkt vil elevene kunne repetere og sitte med en stolthetsfølelse. Dessuten vil det styrke elevenes hukommelse. Læreren kan her være en hjelpende hånd, i hvor stor grad avhenger av elevenes klassetrinn.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
velding bra innlegg, og selv om det er gammelt, kommer jeg med en kommentar: Hvorfor skriver du at dette er utenfor kunnskapsloeftet. Jeg har allitd oppfattet pedagogisk metode frihet nettopp som en viktig del av kunnskapsloeftet.
Legg inn en kommentar