I leiken kan elevene få utfordre seg selv, samarbeide og prøve ut nye ting. Leik blir brukt en del i skolen, spesielt i de første skoleårene. Lek og læring er to begreper som bør gå hånd i hånd. Som lærer bør du se hvilke resultat leken kan føre til. Hva er det positive med leken? Finnes det noe som kan skape negative resultat? Det er helt klart at lek må brukes i skolen, dette fordi det kan fremme læring. Ikke bare de lekene læreren fremstiller til elevene er viktige, men også frileik er viktig for at de skal få fremme fantasi, samarbeid og entusiasme. Denne leken kjennetegnes av at barnet velger selv hva og med hvem han eller hun vil leke. Det utelukker dog ikke at den voksne kan være deltakende og forsterke den lekende læringen.
Gjennom lek klarer elevene å prestere utenat det er satt fokus på det. Gjennom leken kan vi sette fokus på for eksempel tall og bokstaver. Vi reflekterer, undersøker, skriver og prater om det. Slik leker vi, og jeg som lærer deltar aktivt i ungens lek samtidig som det er meg som legger premiss ene for hva som skal innlæres. Metodikken er kjent for elevene og videre utvikling vil kunne hjelpes frem av dem. Det som er sentralt for leik og læring, er at dette er en arena der elevene føler seg trygge. På denne måten kan elevene få utvikle språket sitt, kroppsbeherskelsen og kreativiteten. De får også muligheten til å svære spontan og aktive i sin egen læring. Barna synes det er interessant og spennende og leke, derfor er dette også en motivasjonsfaktor for læring.
Her er noen eksempler på lek som kan føre til god læring for elevene :
Orddeling - NORSK
Antall deltakere: Alle Deltakerne sitter i en ring. Den som leder leken sier et sammensatt ord f.eks." flosshatt". Den som sitter ved siden av lederen fortsetter med å si et ord som begynner på den siste stavelsen i ordet som lederen sa, f.eks. hatt-hylle. Nestemann igjen sier f.eks. hylle-meter. Den som ikke klarer å si et nytt ord innen ledere har telt til 10, går ut av leken. Den som er igjen til slutt har vunnet leken.
Lag grupper - MATEMATIKK
Antall deltakere: AlleDeltakerne beveger seg rundt i sirkel inntil lederen roper ut et tall, f.eks fire. De som ikke kommer med i en slik gruppe på fire, går ut av leken, og det fortsettes med nye tall, til det bare kan dannes en gruppe (to deltakere). Disse har da vunnet.
Kim's game -ENGELSK
"Kim’s game" kan bli lekt på ulike måter, men har til hensikt å øve inn/repetere ord og strukturer, gjerne i tilknytning til et emneområde eller til teksten klassen arbeider med.
Elevene/læreren skriver ordene som skal øves på kort, eller man lager tegninger. Skal hele klassen være med på leken må kortene være store. De kan da festes til tavle eller veggen med festemasse. Andre løsninger: Overhead-transparent, flanellograf el. selve gjenstandene.
Framgangsmåte: Deltakerne ser på kortene i noen sekunder. Deretter må de lukke øynene, og lederen tar bort et kort. Når elevene åpner øynene igjen blir de spurt hva som mangler.(Spørsmålsformen avhenger av hvilke strukturer en vil øve.) Er klassen delt i lag, kan en la lagene få poeng dersom de svarer riktig.Arbeides det i grupper, kan en la den eleven som tar bort det første kortet, spørre de andre deltakerne etter tur. Den som svarer riktig, tar så bort neste kort, osv.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar