I praksis har jeg selv vært med på å lage ukeplaner som inneholder viktig informasjon og lekser. Her er det en del ting vi må ta stilling til. Skal elevene få utdelt helt like lekseplaner, og hvilket nivå skal vi legge det på? Det som er viktig ved planlegging av lekseplaner er at vi kjenner hver enkelt elev. Med andre ord vil kunne kreve mer av enkelte elever framfor andre. Det som har overasket meg i praksis er elevens forståelse for at vi voksne gjør forskjell på barna.
Når barna begynner på skolen, kommer de med ulike erfaringer og ligger på ulike nivå. Dette både med tanke på lesing og skriving. Derfor er det viktig at elevene får lekser som de kan mestre, samtidig som de må ha noe å strekke seg til. Det vi må ta stilling til er mengden og nivået på oppgavene. Det er også viktig at vi tenker på å lage oppgaver som kan motivere elevene til å gjøre dem. Jeg tror også at variasjon i leksene er en nøkkel. Både med tanke på motivasjon og mestring. Hver og en elev bør få individuell oppfølging med individuelle lekser som passer for han eller henne. Det er klart at en som lærer ikke kan sitte å lage over 20 forskjellige lekseplaner, men noen bør få trekt eller lagt til lekser i planen sin.
I mange skoler operer de med arbeidsplan. Her er det arbeidsoppgaver som skal være ferdig når uka er omme. Planen er lagt for at elevene skal disponere tid både på skolen og hjemme for å fullføre planen. Slik arbeidsplan ser jeg på som en stor fordel, dette fordi elevene har store muligheter på hvordan de vil gjøre oppgavene. De kan gjøre oppgavene de mestrer hjemme, så kan de få hjelp på skolen med oppgaver de sliter med.
Med tanke på lekser og arbeidsplan, bør dette legges til rette best mulig for å fremme elevenes utvikling. Da bør en bruke veldig god tid i planleggingen. Når en lærer setter opp en timeplan bør en ikke bare tenke på mengden av lekser, men om elevene for godt utbytte av dem eller ikke. Det er nødvendig som lærer å kunne lage individuelle lekseplaner både for elevens motivasjon og mestringsglede.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar