onsdag 7. november 2007

Mobbing

Det er viktig at alle elever har en trygg skolehverdag. Dessverre er ikke dette tilfelle, det finnes mobbing på flere norske skoler. Det finnes programmer som ”Olweus” og ”Zero”, disse jobber mot mobbing. Det er helt klart at slike programmer hjelper i arbeidet mot mobbing. Det er også et ansvar til foreldre og lærere i arbeidet mot mobbing. Det viktigste i arbeid mot mobbing tror jeg er å prate med elevene. Understreke hva han eller hun hadde følt det om de ble mobbet eller utestengt. Jeg synes det er viktig å ha en allsidig rolle som lærer, å ha en god kontakt med elevene. Dette kan hjelpe for et godt klassemiljø, og dette kan igjen hindre til at mobbing oppstår. Ved god kontakt med elevene kan en også bedre tilrettelegge for enkeltindivider og elevgruppen samlet. Det er ikke et ansvar til meg som lærer eller skolen alene. Det bør være et samarbeid mellom skole og hjem. Dette er som sagt veldig viktig for å kunne sette klare grenser og tilrettelegge riktig for den enkelte elev. Som lærer er det også viktig å vite at en er ikke som en forelder, men som foreldrenes forlengede arm og dermed er det viktig med samkjøring. Dersom mobbing oppstår er et samarbeid med kollegar viktig. Grunnen til dette er at en skal ikke stå alene og en skal kunne snakke med noen dersom en trenger råd og vink. Mobbing er noe som kan oppstå i skolehverdagen. Det mest sentrale for å unngå dette er observasjon og lytting til elevene. Ved å observere dem oppdager man gjerne ting elevene ikke sier, men som er med på å danne et helhetsbilde av dem. Oppstår mobbing er det viktig å vise at jeg er en leder. Jeg skal stå foran som et eksempel og vise hvilke holdninger som er akseptable og hva som ikke godtas av atferd. Arbeidet mot mobbing forgår ikke bare innenfor klasserommet, men det er at arbeid som hele skolen jobber med. Arbeidet med antimobbing inkluderer alle ved skolen og skolens oppbygging og organisering.

Ingen kommentarer: